مقالات

واکس و پولیش خودرو

واکس پولیش خودرو

واکس پولیش

آیا تا بحال به خودرویی برخوردید که به نظر سطح تمیزتر و براق‌تری نسبت به دیگر خودروهای مشابه دارد؟ این خودروها واکس و پولیش شده‌اند. اما واکس پولیش یعنی چه؟ پولیش خودرو یک فرایند جهت تمیز کردن و لمعان دادن بدنه خودرو است. در این فرایند ابتدا بدنه خودرو از هر گونه آلودگی و خاک و خاکستر پاکسازی می‌شود. سپس با استفاده از محصولات شیمیایی و دستگاه‌های ویژه، لایه‌های زبری روی بدنه خودرو که به علت استفاده طولانی مدت، نوسانات هوا و غیره به وجود آمده است را برطرف می‌کنند تا به دست آوردن یک سطح صاف و براق برای بدنه خودرو کمک کنند. پولیش خودرو می‌تواند به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های اختصاصی انجام شود. همچنین بسته به نوع پولیش که استفاده می‌شود، می‌تواند به برطرف کردن خطوط و خراشیدگی‌های سطحی و حتی عمیقتر بر روی بدنه خودرو کمک کند. در برخی موارد، پولیش خودرو ممکن است به تنهایی کافی نباشد و برای رسیدن به یک نتیجه عالی تر، نیاز به رنگ‌آمیزی و رنگ‌پوشش دوباره بدنه خودرو باشد. در این صورت، پولیش خودرو فقط به عنوان یکی از مراحل پیشین در فرایند لمعان دادن بدنه خودرو استفاده می‌شود.

همچنین برای انجام پولیش خودرو، بهتر است از محصولاتی که برای بدنه خودرو مناسب هستند، استفاده شود. این محصولات علاوه بر این که به دست آوردن یک سطح صاف و براق برای بدنه خودرو کمک می‌کنند، می‌توانند به حفظ و حفاظت از رنگ خودرو و جلوگیری از آسیب دیدن آن کمک کنند. در کل، پولیش خودرو یک فرایند مهم در مراقبت و نگهداری بدنه خودرو است که به دلیل افزایش بازار خودرو و نیاز روزافزون مردم به خودروهای شیک و براق، به عنوان یکی از خدمات اصلی در صنعت خودروسازی تبدیل شده است.

واکس خودرو

یکی از مواردی که در مورد خودرو برای راننده یا مالک خودرو حائز اهمیت است، مسئله براقیت و تمیزی خارج و داخل آن است. هیچکس دوست ندارد محیط خارج خودروی خود را گرد و خاکی و آلوده ببیند. اما درخشش هزینه دارد! در صنعت خودرو و لوازم جانبی نگهداری از خودرو واکس و پولیش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و برای براق کردن و اصلاح لایه رنگی خودرو کاربرد دارند.

آیا واکس و پولیش یک محصول هستند؟

در بیشتر موارد پولیش و واکس محصولی یکسان به نظر می‌رسند و در صعنت لوازم جانبی خودرو و کارواش مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید خیلی‌ها از این دو محصول بجای یکدیگر استفاده می‌کنند و هنوز بعد از چندین سال تجربه به درستی درمورد تفاوت‌های این دو محصول شناختی ندارند. خوب است بدانید که عدم مهارت کافی در تشخیص و شناسایی تفاوت بین واکس ماشین و پولیش می‌تواند یک خطا با هزینه‌ای گزاف باشد. اگر درخشش خودرویتان کم شده و امروز به فکر خرید یک محصول با قابلیت افزایش درخشش پوشش خارجی افتاده‌اید، بهتر است ابتدا اطلاعات خود را در زمینه پولیش واکس افزایش دهید.

واکس ماشین

واکس ماشین از جمله لوازم جانبی و محصولاتی است که می‌تواند در نگهداری از خودرو به ما کمک کند، اما در جای خود!

واکس خودرو در اشکال مختلفی همچون مایع، خمیری و اسپری تولید و عرضه می‌شود. واکس‌های خودرو از هر نوع هدفی واحد را دنبال می‌کنند. اما اگر مدت زمان ماندگاری پوشش واکس روی بدنه خودرو برایتان اهمیت داشته باشد، باید انتخاب دقیقی انجام دهید، چراکه هر نوع واکس مدت زمان مشخصی ماندگاری دارد.

کاربرد واکس ماشین چیست؟

ترکیبات واکس ماشین در حفظ رنگ ماشین موثر هستند و کیفیت رنگ خودرو را حفظ می‌کند. این محصول محافظتی بعنوان عایق رنگ خودرو روی سطح رنگ شده ماشین کشیده می‌شود. با واکس زدن پوشش رنگی وسیله نقلیه در برابر آلودگی‌های خارجی همچون گرد و خاک، آب باران و دیگر آلاینده‌ها محافظت می‌شود. توصیه می‌شود زمانی از واکس خودرو استفاده کنید که پیش از آن از پولیش روی بدنه خودرو استفاده کرده باشید. واکس خاصیت دافع آب دارد، همچنین نقطه ذوب آن نیز خیلی بالاست بنابراین می‌تواند در روز‌های گرم و روزهایی که بارندگی شدید است از پوشش رنگی ماشین محافظت کند.

رنگ ماشین در هر صورت بعد از چندین سال به تدریج دچار شکنندگی و سایش می‌شود، اما می‌توانیم با استفاده از واکس ماشین سرعت آن را کُندتر کنیم. برای اینکه بتوانیم عمر پوشش رنگی خودرو را افزایش دهیم باید همیشه از گرد و خاک دور باشد، بنابراین هر چند وقت یکبار هزینه واکس و پولیش در مقابل این مزیت چیزی نیست. حتی اگر دقت کرده باشید واکس‌ها در صنعت کشتی و قایق سازی نیز کاربرد دارند. از این محصول برای حفاظت کردن از سطح خارجی قایق و کشتی که داخل آب قرار دارند استفاده می‌کنند.

واکس خودرو

پولیش ماشین

پولیش ماشین در بیشتر مواقع پولیش واکس معرفی می‌شود و بسیاری آن را واکس خودرو می‌دانند. اما پولیش نام دیگر واکس نیست و نمی‌توانیم آن‌ها را بجای یکدیگر استفاده کنیم. واکس تنها خاصیت عایق کاری دارد و با ایجاد یک لایه روی سطح خودرو از رنگ آن نگهداری می‌کند. اما پولیش حاوی ترکیبات ساینده است. زمانی از پولیش روی سطح خودرو استفاده می‌کنیم که بخواهیم بالایی‌ترین سطح آن را حذف کنیم. ترکیبات ساینده پولیش با کشیده شدن روی لایه رنگی خودرو فعال شده و لایه روکش شفاف خودرو را پاک می‌کند. بنابراین حالا میدانید که چرا می‌گوییم نمی‌توانید بجای واکس از پولیش استفاده کنید. روکش شفاف خودرو آخرین لایه‌ای است که روی خودرو اعمال می‌شود و از رنگ خودرو محافظت می‌کند. واکس این لایه را حفظ می‌کند اما پولیش برای لایه برداری و لکه گیری آن مناسب است. بنابراین بیشتر زمانی از پولیش استفاده می‌کنیم که روی سطح درخشنده خودرو لکه ایجاد شده باشد و بخواهیم آن لکه‌ها را ازبین ببریم.

فرق بین پولیش و واکس خودرو
  • واکس هیچ نوع ترکیبات ساینده‌ای ندارد.
  • واکس جهت تکمیل و محافظت از رنگ خودرو پس از پرداخت رنگ و یا شستشوی بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • واکس هیچ تاثیری روی سطح شفاف رنگ خودرو ندارد.
  • واکس جهت اصلاح رنگ خودرو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • پولیش یک روش تقریباً تهاجمی برای از بین بردن لایه شفاف روی رنگ خودرو است.
  • پولیش حاوی ترکیبات ساینده و یا به عبارت دیگر لایه‌بردار است.
  • پولیش جهت لکه گیری از روی رنگ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پولیش برای اصلاح رنگ خودرو کاربرد دارد.
پولیش خودرو

انواع واکس خودرو

نوع واکس در واقع یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است، که در تعیین زمان واکس زدن مجدد تاثیرگذار است. نوع واکس نشان می‌دهد که شما باید چه وقت دوباره از همین محصول استفاده کنید. محصولات واکس خودرو انواع مختلفی دارند، که هر یک نتایج و ماندگاری متفاوتی دارند. در ادامه به فرق بین این محصولات اشاره خواهیم کرد:

  • Paste Wax

Paste Wax قدیمی‌ترین نوع و فرمولاسیون واکس خودرو محسوب می‌شود. این محصول یک لایه محافظ ضخیم روی پوشش شفاف رنگ خودرو ایجاد می‌کند. این محصول قوام زیاد دارد، به همین خاطر باید برای اعمال آن روی سطح خودرو زمان بیشتری صرف نمود. در مقابل ماندگاری‌اش هم زیاد است. اگر هر سه تا شش ماه یکبار از این نوع واکس روی رنگ خودرو استفاده کنید کافیست.

  • واکس مایع

واکس مایع از ترکیب واکس طبیعی و ترکیبات پلیمری مصنوعی بدست می‌آید. این نوع واکس خودرو در برابر اشعه‌های مضر UV مقاومت رنگ را افزایش می‌دهد. اثر درخشندگی این واکس زیاد است و فوق‌العاده جذابیت رنگ ماشین را افزایش می‌دهد. لایه‌ای که این واکس روی خودرو ایجاد می‌کند خیلی نازک است و خیلی هم دوام ندارد. لازم است واکس مایع هر 2 ماه یکبار تمدید شود.

  • پلیمر مایع

پلیمر مایع حاوی ترکیبات شیمیایی مصنوعی است، ولی خواص آن تقریباً مشابه واکس خودرو است. پلیمر مایع بیشتر تحت عنوان یک واکس مصنوعی شناخته می‌شود. استفاده از پلیمر مایع خیلی سخت نیست و میزان محافظت آن نیز شبیه به واکس خودرو است. اما به اندازه واکس نمی‌تواند درخشندگی رنگ خودرو را افزایش دهد. این نوع واکس را باید هر 3 تا 4 ماه یکبار مجدداً استفاده کنید.

  • واکس کارنوبا

این واکس خودرو یک ماده طبیعی است و بیشترین خاصیت درخشندگی را دارد. اما واکس کارنوبا در مقایسه با سه محصول دیگر ماندگاری کمتری دارد. بنابراین اگر گزینه انتخابی شما این محصول باید، لازم است خیلی زودتر از 2 ماه مجدداً از آن استفاده کنید.

 

چرا باید فرق بین واکس و پولیش را بدانیم؟

واکس ماهیتی غیرتهاجمی دارد و حاوی ترکیبات خشن نیست، بنابراین می‌توانید هر زمان که بخواهید از آن روی رنگ خودرو استفاده کنید. از پولیش در طول سال تنها می‌توانید یک تا دو بار استفاده کنید، چراکه پولیش خاصیت لایه برداری دارد. البته درجه لایه برداری پولیش و مرحله پولیش کاری نیز از اهمیت برخوردار است.

در پولیش کاری فاکتورهایی همچون زمانی که برای پولیش کاری صرف می‌شود، پدی که از آن برای پولیش کاری استفاده می‌کنید، نوع محصول پولیش و میزان فشار پد و پولیش روی بدنه خودرو بستگی دارد. بنابراین حتماً قبل از اعمال پولیش روی خودرو درباره آن اطلاعات کافی کسب کنید و یا اینکه انجام آن را به یک متخصص پولیش کاری خودرو بسپارید.

بهترین فاصله زمانی برای واکس زدن خودرو

همانطور که اشاره کردیم واکس خاصیت تهاجمی و لایه برداری ندارد، بنابراین سازنده درمورد نحوه و میزان مصرف آن دستورالعمل خاصی ارائه نمی‌کند. در برخی موارد، توصیه می‌شود که بطور کلی چه پولیش و چه واکس خودرو را بیش از 2 بار در طول سال استفاده نکنید. اما برحسب محل زندگی و وسیله نقلیه این روند تفاوت خواهد داشت.

اگر در محیطی با سطح آلودگی بالا زندگی می‌کنید، واکس کشی خودرو یکی از ضروریات مراقبت از ماشین شما خواهد بود. شما لازم است هر 3 تا 4 ماه یکبار واکس خودرو را تمدید و ترمیم کنید. در مناطقی که میزان آلاینده‌ها خیلی بالاست، توصیه می‌شود واکس زدن خودرو هر 2 ماه یکبار تکرار شود. اگر خودروی شما همیشه حتی زمانی که به محل کار می‌روید داخل پارکینگ قرار می‌گیرد، خیلی نیاز به پولیش و واکس ندارد. همیشه فاصله بین دو واکس را به صورتی تنظیم کنید که آخرین لایه واکس هنوز باقی مانده باشد و به لایه براق آن آسیب وارد نشود.

جهت خرید این محصول و دریافت خدمات تخصصی در خصوص محصولات جانبی خودرو شما می‌توانید از خدمات تخصصی مجموعه شهرآب آپشن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.