مقالات

رادار نقطه کور

رادار نقطه کور

رادار جانبی

رادار نقطه کور یکی از آپشن‌هایی است که بر روی هر مدل خودرویی قابل نصب است. رادار جانبی یا سیستم BSM برای شناسایی وسایل نقلیه‌ای طراحی شده که ممکن است وارد منطقه نقاط کور دید راننده شده باشند. ناحیه تشخیص در هر دو طرف وسیله نقلیه شما قرار دارد و از آینه‌های بیرونی تا حدود 13 فوت (4 متر) فراتر از سپر عقب امتداد دارد.

این آپشن اولین بار توسط شرکت ولوو طراحی و بر روی خودرو نصب شد. این آپشن امکان این را به راننده می‌دهد تا در حین رانندگی نقاط کوری که برای راننده وجود دارد را به شما نشان دهد. بسیاری از تصادفات بخاطر همین نقاط کوری است که در حین رانندگی پیش می‌آید. آپشن رادار جانبی به رفع این مشکل کمک بسیاری کرده است.

کاربرد رادار نقطه کور

  • هنگامی که اشیاء متحرک (وسایل نقلیه، عابران پیاده و…) در نقطه کور در عقب خودرو (چپ یا راست)
    مشاهده شوند. سنسور رادار جانبی عمل کرده. و چراغ LED هشدار روشن می‌شود.
  • زمانی که سیگنال فرمان به چپ یا راست بپیچد. چراغ هشدار LED فعال شده و چشمک می‌زند. همزمان
    هشدار صوتی نیز فعال شده . و صدای ممتمد هشدار به گوش راننده می‌رسد.
  • سیستم رادار جانبی به صورت خودکار می‌تواند اشیاء و وسایل نقلیه ثابت را تشخیص دهد. و نسبت به آن‌ها واکنش هشداری نشان نمی‌دهد. علاوه‌بر آن زمانی که خودرو به آن‌ها نزدیک شود هشدار می‌دهد و احتمال تصادف به حداقل می‌رسد.
  • زمانی که درب باز باشد و خودرو در معرض برخورد باشد هشدار LED فعال می‌شود.

ویژگی‌های سنسور رادار جانبی

  • اگر می‌خواهید از داخل خودرو محیط بیرون از آن را نیز تحت کنترل داشته باشید. و اگر خودرو در وضعیت هشدار دهنده قرار گرفت در کمترین زمان ممکن واکنش نشان دهید.
رادار جانبی

رادار جانبی آپشن کاربردی خودرو

با وجود اینکه در خودرو چندین آینه تعبیه شده . برای کنترل اطراف وسیله نقلیه و اطلاع از وجود و حضور اجسام، خودروها و عابرین. اما نمی‌توان گفت که راننده دید کاملی نسبت به خارج از خودرو دارد. با استفاده از آینه‌ عقب و آینه‌ بغل راننده . تا حدود زیادی می‌تواند از آنچه که در بیرون از خودرو وجود دارد. و رخ می‌دهد باخبر شود، اما نقاط کور در دید راننده نخواهند بود.

پیشرفت تکنولوژی و فناوری در خودروسازی موجب شده که امروز با امنیت بیشتری رانندگی کنیم. و مهارتمان در استفاده از خودرو افزایش پیدا کند. تجهیزات و قطعاتی که به خودروها افزوده شدند. تاثیر بسزایی در این امر داشتند. با وجود آینه بغل‌ها، کمربند، کیسه هوا، چراغ راهنما و آینه عقب تا حدود زیادی از آمار تصادفات و برخوردهای حادثه ساز کاسته شده، اما این کافی نیست.

رانندگی ایمن‌تر با رادار نقطه کور

همانطور که اشاره کردیم برخی از تجهیزات خودرو با وجود اینکه ابعاد بزرگی ندارند. اما تاثیر بسزایی در افزایش سطح ایمنی خودرو و راننده دارند. پیشرفت فناوری موجب شده که امروز علاوه‌بر تجهیزات یاد شده. محصولات جدید کاربردی‌تری نیز به خودروهای نسل جدید افزوده شود. رادار نقطه کور یکی از این تجهیزات بروز بسیار موثر در افزایش ایمنی خودرو بشمار می‌رود.

بعد از دوربین‌ عقب و جلو، رادار نقطه کور یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزاتی بشمار می‌رود. که تاکنون برای خودروها ساخته شده است. خیلی از خودروهای لوکس امروزی مجهز به این تکنولوژی هستند. به لطف این آپشن راننده می‌تواند از وجود هر مانعی مطلع شود. حتی اگر در دید چشم‌هایش نباشد. رادار جانبی هشدار لازم را می‌دهد و مانع وقوع حادثه می‌شود.

البته نحوه نصب صحیح این محصول بسیار حائز اهمیت است. و به همین دلیل توصیه می‌کنیم کار نصب آن را به متخصصین نصب رادار جانبی همچون شهراب آپشن بسپارید.

رادار نقطه کور چیست؟

حتماً مطلع هستید که آمار قابل توجهی از تصادفات شهری و جاده‌ای به تصادفاتی تعلق می‌گیرد. که در آن‌ها راننده دید درستی به خارج از خودرو نداشته است. حال خودروسازان برای اینکه این مشکل را برطرف کنند. و میدان دید راننده را گسترش دهند. محصولی به نام رادار نقطه کور به تولیدات جدید خود افزوده‌اند.

سیستم رادار جانبی علاوه‌بر افزایش ایمنی خودرو . موجب افزایش ایمنی عابران پیاده، سرنشینان خودرو، دوچرخه سواران و موتور سواران نیز می‌شود. ضمناً با برخورداری از این سیستم هشدار آمار تصادفات بین خودروها نیز کاهش پیدا می‌کند. این سیستم همانطور که از نامش پیداست. در بخش‌هایی از خودرو که راننده هیچی دیدی نسبت به آن‌ قسمت‌ها ندارد نصب می‌شود.

بصورت کلی یک رادار نقطه کور سیستمی تشکیل شده از سنسورهای مایکروویرو و سیمکشی و LED هشدار است. با در کنار هم قرار گرفتن این قطعات و همگام شدن عملکردشان. راننده در داخل خودرو از وجود موانع، خودروها و عابرینی که در کناره‌ها و عقب خودرو حضور دارند مطلع می‌شود. این سیستم هوشمند است و با بهره‌گیری از برنامه‌های تشخیص و هشدار می‌تواند از فاصله معین موانع را شناسایی کند.

زمانی که موانع، افراد و خودروهای دیگر توسط رادار نقطه کور شناسایی می‌شوند. سیگنال و علامتی روی آینه‌های بغل ظاهر می‌شود. در صورتی که سیستم رادار جانبی از نوع چرخشی باشد. در زمان تعویض لاین یا گردش به راست و چپ خودروهایی که در نقطه کور حضور دارند. را شناسایی می‌کند و هشدار می‌دهد.

انواع رادار نقطه کور

رادار نقطه کور همانطور که از توضیحات بالا مشخص است، انواع متفاوتی دارد. این سیستم هشداری بصورت کلی در دو نوع متفاوت تولید می‌شود:

  • رادار نقطه کور همراه با فرمان اضطراری اتوماتیک

این رادار زمانی فعال می‌شود که راننده قصد گردش به چپ و راست یا تغییر لاین را داشته باشد. در چنین وضعیتی اگر خودرویی در نقطه کور باشد. سیستم رادار جانبی فعال می‌شود. و عملکرد تغییر لاین را غیرفعال می‌کند. به اینصورت که این سیستم متصل به فرمان و ترمز است. و در صورت حضور خودروی دیگر در نزدیکی خودرو شما کنترل ترمز و فرمان را بدست گرفته. و به شما اجزای تغییر لاین نمی‌دهد.

  • رادار نقطه کور هشدار تشخیص مانع

در صورتی که در مسیر خودرو مانعی حادثه ساز وجود داشته باشد. سیستم رادار نقطه کور فعال شده و راننده هشدار تصویری و صوتی دریافت می‌کند. برخی از انواع این سیستم دارای قابلیت هشدار چرخش نیز هستند. و در هنگام تغییر لاین نیز اگر مانعی وجود داشته باشد فعال می‌شوند.

عملکرد سیستم رادار نقطه کور

این رادار دارای چندین سنسور است. این سنسورها در طرفین خودرو بخشی که نزدیک به صندوق عقب است نصب می‌شوند. در صورتی که خودرویی در نقطه کور ماشین شما قرار بگیرد. و به آن نزدیک شود، سیستم رادار نقطه کور بصورت خودکار فعال شده. و شما هشدار حاصل از آن را روی آینه بغل بصورت چراغ روشن مشاهده خواهید کرد.

این سیستم درصورتی که به اجسام نزدیک به خودرو نیز حساس باشد. حین پارک و خارج شدن از پارک نیز به شما کمک خواهد کرد. در صورتی که حین خروج از پارک خودرو در حال برخورد به خودروی دیگری باشد. سیستم هشدار می‌دهد. و شما هشدار را بصورت چشمک زن روی آینه یا با صدا دریافت خواهید کرد.

برای شناسایی موانع و خودروهای دیگر سیستم رادار جانبی از امواج برگشتی استفاده می‌کند. به اینصورت که همیشه از این سیستم امواجی مرتباً به اطراف منتشر می‌شود، اما اگر فاصله برگشت امواج از حدودی کمتر شود نشان می‌دهد که نزدیک خودرو مانعی وجود دارد.  کاملاً بستگی به این دارد که رادار نقطه کوری که انتخاب کردید چه ویژگی‌هایی دارد.

قیمت رادار نقطه کور

رادار نقطه کور امروز یکی از ضروری‌ترین و محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو بشمار می‌رود. این محصول توسط برندهای معروفی تولید و عرضه می‌شود. با توجه به ویژگی‌هایی که رادار نقطه کور دارد قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. البته توصیه می‌کنیم حتماً جهت اطمینان از چند نمایندگی مجاز فروش و نصب محصول قیمت آن را بپرسید. برای اطلاع از قیمت دقیق محصول و خرید و نصب آن می‌توانید به وبسایت شهراب آپشن مراجعه کنید.

خرید رادار نقطه کور

از آنجایی محصول رادار نقطه کور ارتباط مستقیم با افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان دارد، پیدا کردن فروشنده و برند معتبر محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. حتماً پس از خرید و نصب رادار نقطه کور جهت استفاده بهینه از محصول به موارد زیر دقت کنید:

  • همیشه سنسور را از آلودگی‌های محیطی همچون گل و لای پاک کنید.
  • این محصول معمولاً در سرعت بالا و برای رانندگی در بزرگراه‌ها طراحی و تولید می‌شود، بنابراین ممکن است عملکرد دقیقی نسبت به موانع و افراد در سرعت پایین نداشته باشد. توصیه می‌شود ضمن نصب این محصول همچنان هنگام رانندگی تمرکز خود را حفظ کنید.
  • حتماً قبل از استفاده کتابچه راهنمای محصول را مطالعه کنید.
  • همواره حتی پس از نصب این آپشن نیز هنگام تغییر لاین مراقبت حضور عابرین، دوچرخه و موتور باشید، چراکه برخی از انواع رادار نقطه کور تنها مخصوص تشخیص خودرو و موانع طراحی می‌شوند.
منظور از نقطه کور خودرو

در خودروها منظور از نقطه کور طرفین و عقب خودرو است. این بخش‌ها را راننده نمی‌تواند ببیند و در بیشتر مواقع نیز به دلیل اینکه راننده اشراف کاملی به عقب خودرو ندارد حین چرخش به طرفین دچار تصادف می‌شود. نقطه کور به محدوده‌ای گفته می‌شود که راننده پس از آن هیچ مانع، عابر و خودرویی را نمی‌تواند ببیند و به قبل از آن محدوده دید راننده گفته می‌شود.

نصب رادار نقطه کور

بصورت معمول این محصول روی خودروهای جدید همچون سانتافه، تویوتا، بنز، کیا، فورد، مزدا و ولوو هنگام ساخت نصب می‌شود. اما اگر خودروی شما مجهز به این سیستم نیست می‌توانید بصورت جداگانه محصول رادار نقطه کور را تهیه و نصب نمایید. عملکرد دقیق این سیستم بسیار مهم است، بنابراین حتماً ارائه دهنده خدمات معتبر را جهت انجام اینکار انتخاب کنید.

برای خرید و نصب تخصصی انواع تجهیزات و آپشن‌های ضروری خودرو همچون رادار نقطه کور خودرو سانتافه و دیگر خودروهای لوکس می‌توانید از خدمات شهراب آپشن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.