مقالات

معایب کروز کنترل خودرو چیست؟

کروز کنترل

معایب کروز کنترل خودرو چیست؟

کروز کنترل سیستمی است که اکثر وسایل نقلیه مدرن در خود دارند. هدف از سیستم کنترل سرعت این است که به رانندگان این توانایی را بدهد که شتاب خود را به طور خودکار روی یک سرعت تنظیم کنند. به این ترتیب ، وقتی پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید ، شتاب با سرعتی که برای کنترل کروز تنظیم کرده اید ادامه خواهد داشت.

برای غیر فعال کردن سیستم کروز کنترل شما تنها باید پای خود را بر روی ترمز قرار داده تا از حال اتوماتیک خارج شده و به حالت دستی بازگردد و هدایت خودرو را به دست بگیرید.

برای استفاده از این قابلیت اکثر شرکت های خودرو سازی دکمه هایی را بروی فرمان یا در کنار دسته برف پاکن نصب می کنند، رانندگان به راحتی می توانند با فشار دادن دکمه سیستم کنترل را فعال کرده و به حالت اتوماتیک تنظیم کنند.

برای اینکه کروز کنترل را فعال کنید تنها کافی است بر روی سرعت مورد نظر خود (بالا تر از 50 کیلومتر بر ساعت) دکمه ON را زده و فعال سازی را انجام دهید، سپس می توانید به راحتی و با خیال راحت پای خودرو را از روی پدال گاز برداشته و از مسیر خود لذت ببرید.

در این حالت پدال گاز به پایین رفته و دیگر نیازی نیست پایتان بر روی پدال گاز باشد، برای غیر فعال کردن این حالت می توانید دکمه  OFFو یا پدال ترمز را فشار دهید تا پدال گاز به بالا برگشته و کنترل را در دست خودتان بگیرید.

کروز کنترلر دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

مزایا :

  1. جلوگیری از یکنواختی مسیر و خستگی رانندگان:

اگر رانندگی طولانی دارید ، ممکن است مجبور باشید که پای خود را برای چند ساعت روی پدال گاز نگه دارید ، خسته کننده می شود. این همان چیزی است که بسیاری از رانندگان هنگام رانندگی در بین شهر ها تجربه می کنند.

با کروز کنترل ، می توانید پای خود را روی زمین قرار دهید، زیرا وسیله نقلیه با یک سرعت ثابت حرکت می کند. همچنین شانس شما برای مقابله با خستگی نیز کاهش می یابد.

2.صرفه جویی در مصرف سوخت:

وقتی به پدال گاز فشار می آورید ، سوخت می سوزد، کروز کنترل پدال گاز را در یک وضعیت نگه می دارد تا شما سهوا بیش از نیاز خود سوخت مصرف نکنید، این به افزایش مصرف سوخت شما کمک می کند.

3.کنترل سرعت و جلوگیری از رانندگی با سرعت بالا:

سرعت زیاد همیشه عمدی نیست. یک راننده ممکن است سریعتر از حد مجاز سرعت حرکت کند زیرا آنها بدون اینکه متوجه شوند بیشتر روی پدال گاز فشار می آورند. یک راه خوب برای جلوگیری از سرعت غیر مجاز ، تنظیم کروز کنترل بر روی سرعت مجاز ارسال شده است. پس لازم نیست نگران نقض قوانین سریع باشید.

معایب:

  1. استفاده از این سیستم برای رانندگانی که هوشیار نیستن مناسب نیست:

اگر پشت فرمان احساس خستگی و خواب آلودگی کرده اید ، کنترل کروز کمکی نمی کند. در حقیقت ، خوابیدن پشت فرمان را برای شما آسان می کند زیرا مجبور نیستید کار زیادی به عنوان راننده انجام دهید. این امر تقریباً به طور حتم منجر به یک حادثه رانندگی خواهد شد.

  1. کاهش سرعت بصورت ناگهانی و با شتاب غیر ممکن می باشد:

اگر تنظیمات کروز کنترل داشته باشید و متوجه شوید که باید در عرض چند ثانیه چرخش انجام دهید ، نمی توانید سرعت خودرو را به اندازه کافی کم کنید تا بتوانید چرخش را انجام دهید. همچنین جلوگیری از برخورد با وسایل نقلیه دیگری که در جاده نزدیک به شما هستند دشوارتر است.

3.در آب و هوای بد رانندگی با کروز کنترل دشوار می باشد:

اگر شرایط آب و هوایی برفی ، مرطوب یا یخبندان باشد ، کروز کنترل می تواند باعث از بین رفتن کشش لاستیک های شما در جاده شود، برای مثال: در جاده های برفی باید از دنده سنگین و بصورت دستی (غیر اتوماتیک) ماشین ها را هدایت کرد تا هم از لغیزدن خودرو جلوگیری کرد و نیز از صدمه دیدن خودرو کم کردن به همین دلیل سیستم کروز کنترل در اینگونه شرایط بسیار نامناسب می باشد.

4.در استفاده از سیستم کروز کنترل با توجه به هدایت خودکار خودرو امکان پرت شدن حواس راننده بسیار زیاد است:

رانندگانی که از کروز کنترل استفاده می کنند بیشتر وسوسه می شوند که به تلفن های هوشمند یا سایر دستگاه های الکترونیکی خود نگاه کنند. حتی اگر آنها هنوز هم نیاز به هدایت دارند ، مجبور نیستند به همان اندازه نیروی مغزی را برای سرعت بخشیدن به خودرو اختصاص دهند. این باعث می شود که آنها علاوه بر اینکه به جاده نگاه می کنند ، در انجام کارهای دیگر نیز احساس راحتی کنند.

برای استفاده از این تکنولوژی نیاز است ابتدا تمامی آموزش های لازم برای استفاده را فراگرفته تا معایب و خطرات احتمالی را به حداقل کاهش دهیم که برای این موضوع مراکز معتبری برای خرید،نصب و آموزش وجود دارد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.