مقالات

دیلایت یا چراغ روشنایی روز

دیلایت

چراغ‌ روشنایی روز

دیلایت یا همان چراغ روشنایی در روز خودرو را با عنوان DRL نیز می‌شناسیم. چراغ‌های روشنایی از جمله آپشن‌های نسبتاً تازه‌ای بشمار می‌روند. که امروز در بیشتر خودروها بصورت فابریکی وجود دارد. اما منظور از چراغ روشنایی در روز ، دیلایت یا DRL چیست؟ در این قسمت اطلاعات کافی در ارتباط با دیلایت Daylight ، این قطعه یا آپشن بخصوص در خودروهای جدید و لوکس اشاره خواهیم کرد.

چراغ روشنایی در روز یا DRL چیست؟
  • چراغ‌های DRL از جمله آپشن‌های جدیدی هستند که روی خودروهای جدید نصب می‌شود.
  • چراغ روشنایی در روز جلوی خودرو نصب می‌شود.
  • این آپشن خودرو بلافاصله پس از روشن شدن موتور فعال می‌شود. و تا زمانی که خودرو را خاموش کنید چراغ DRL روشن خواهد ماند.
  •  دیلایت در مقایسه با چراغ‌های جلو کم نورتر هستند.
  • این چراغ‌های قابلیت روشن کردن جاده را ندارند و بیشتر جنبه هشدار دهنده دارند.

هدف از نصب دیلایت

ممکن است برایتان این سوال مطرح شود که اگر چراغ DRL توانایی روشن کردن جاده را ندارد. بنابراین چه لزومی دارد روی خودرو نصب شود ؟ و چرا امروز همه خودروها مجهز به آن هستند؟

  • هدف اصلی از طراحی و نصب چراغ‌ روشنایی روز یا دیلایت افزایش دید خودروی شماست.
  • زمانی که این چراغ فعال می‌شود. سایر رانندگان می‌توانند از حضور شما در جاده مطلع شوند. بخصوص اگر جاده ابری و مه آلود باشد.
  • در طول ساعات تاریکی بصورت معمول چراغ‌های جلو و عقب خودرو را روشن می‌کنید. و تشخیص خودرویتان برای سایر رانندگان راحت‌تر است. اما در طول روز بیشتر راننده‌ها از چراغ روشن استفاده نمی‌کنند . و به همین علت سرعت تشخیص خودرو توسط رانندگان دیگر کمتر می‌شود.

 

نصب دیلایت

دیلایت خودرو

 نصب دیلایت

چراغ‌های DRL یا روشنایی در روز برای اولین بار در دهه 1970 به عنوان یک اقدام ایمنی معرفی شدند. و از همان زمان به محبوبیت دست پیدا کردند. با وجود این تا چند دهه همواره طراحان و خودروسازان . بر سر این مسئله که آیا واقعاً وجود چراغ‌های روشنایی در روز تاثیرگذار است یا خیر بحث و اختلاف نظر داشتند. دیلایت در کشورهایی که در نیمه شمالی قرار دارند. یعنی موقعیتی که نور کمتری وجود دارد بخصوص در فصل سرما و زمستان فوق‌العاده محبوب هستند و کاربرد بیشتری دارند.

با توجه به شرایط آب و هوایی. کشورهای شمالی منطقه‌ای است که سرزمین‌هایی مانند نروژ، ایسلند، سوئد، دانمارک و کانادا بیشترین تمایل به استفاده از این چراغ‌ها را داشته باشند. ضمن اینکه این کشورها جزو نخستین کشورهایی بودند که DRL را برای همه وسایل نقلیه الزامی کردند. طی مطالعاتی که از دهه 1970 پس از افزودن این چراغ‌ها به خودروها انجام گرفته. اثبات شده که بعد از استفاده این محصول آمار تصادفات در روز روند نزولی قابل توجهی را در پیش گرفته است. جالب است بدانید که با وجود اثبات کاربردی بودن دیلایت Daylight در روز . برخی از کشورها چندان به چراغ‌های DRL علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. و حتی در چندین ایالت از آمریکا برای مدتی استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز کاملاً ممنوع شده بود.

برای اولین بار در دهه 1990 شرکت خودروسازی GM برای گنجاندن چراغ‌های روشنایی در روز به همه خودروهای ایالات متحده تلاش زیادی کرد. در ابتدا مخالفت‌های زیادی با این خودورسازی صورت گرفت، ولی بالاخره مقررات دولتی این اجازه را داد که خودروهایی با چراغ‌های روشنایی در روز در جاده‌های ایالات متحده حرکت کنند. زمانی که چراغ‌های DRL در سایر کشورهای اروپایی محبوب شدند، واکنش‌های متفاوت مشابهی در بریتانیا حاکم بود. از سال 2011 همه وسایل نقلیه جدید ملزم به داشتن چراغ DRL شدند.

کاربرد چراغ روز

با وجود این که دیلایت جهت ایمن‌تر کردن جاده برای تمام رانندگان و عابران پیاده طراحی و تولید شده‌اند. ولی منتقدان زیادی هستند که اعتقاد دارند چراغ‌های روشنایی روز کاری برخلاف حفظ ایمنی عابران و رانندگان انجام می‌دهند. یکی از بزرگترین نگرانی‌های مطرح شده در ارتباط با این چراغ‌ها روشنایی DRL ها است. با وجود اینکه مقررات روشنایی توسط هر کشور وضع می‌شود. برخی از گروه‌ها معتقدند که این استانداردها درست نیستند. و برخی از چراغ‌های روشنایی روز این اجازه را دارند که به اندازه چراغ‌های جلو نور تولید کنند و روشن شوند.

چراغ‌های روشنایی روز که بیش از حد روشنایی دارند می‌توانند به طور بالقوه سبب کوری دید رانندگان دیگر شوند. به نظر منتقدین چراغ‌های روشنایی در روز باید در مقایسه با چراغ‌های جلوی خودرو نور کمتری تولید کنند. ولی همیشه این اتفاق نمی‌افتد. دومین نگرانی منتقدین این است که چراغ‌های روشنایی در روز در خودروهای بزرگتر خیلی بالاتر نصب می‌شوند. بنابراین احتمال اینکه نور تولید شده از این چراغ‌های دیلایت مستقیماً بینایی افراد پیاده و رانندگان را هدف بگیرد خیلی بالاست و همین می‌تواند آمار تصادفات را افزایش دهد.

خرید دیلایت

چراغ‌های روشنایی روز ضمن اینکه ایمنی رانندگان و عابرین را افزایش می‌دهند، محصولی لوکس نیز محسوب می‌شوند. دیلایت لبه‌ای جذاب و شیک بالای چراغ جلو ایجاد می‌کند . و زیبایی خودرو را دو برابر می‌کند. با خرید دیلایت شما ایمنی و راحتی بیشتری به خودرو و راننده هدیه می‌دهید. در واقعیت این ایده که از دیلایت یا چراغ‌ روشنایی روز در مکان‌های بخصوصی نیاز نیست که استفاده شوند، حقیقت دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که چراغ‌ روز در کشورهای شمال اروپا سه برابر بیشتر از آمریکا در کاهش آمار تصادفات موثر هستند. اما با این حال مدرکی وجود ندارد که اثبات کند استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز آسیب رسان است.

قابلیت نصب بر روی خودروهای فاقد آپشن DRL

  • اگر خودروی شما از مدل‌های قدیمی است و چراغ روشنایی در روز ندارد نگران نباشید. شما می‌توانید آپشن دیلایت را به خودروی خود اضافه کنید.
  • برای نصب چراغ روشنایی در روز . لازم است کیت چراغ DRL خریداری کنید و نصب آن را به یک متخصص بسپارید.
  • نصب کیت DRL از تعویض لامپ چراغ جلو پیچیده‌تر است. پس حتماً باید برقکار خودرو این کار را برایتان انجام دهد.

خدمات نصب آپشن چراغ روشنایی در روز یا دیلایت توسط مجموعه تخصصی فروش نصب آپشن‌های خودروهای لوکس شهراب آپشن نیز انجام می‌گیرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.