مقالات

کاربرد چراغ‌ دی لایت چیست؟

کاربرد دی لایت
دی لایت یا چراغ‌های روشنایی روز واقعا چه می‌کنند؟

حتما در مورد چراغ دی لایت یا روشنایی روز شنیده‌اید. یا چراغ های جذابی را بر روی برخی از خودروها دیده‌اید که در روز هم روشن هستند. دی لایت یا چراغ‌ روشنایی روز برای خودروی سواری ظاهر بسیار زیبایی ایجاد می‌کند. علاوه بر آن کاربردهایی عملی دیگری هم دارد که بهتر است بدانید. این روزها ممکن است .در خیابان خودروهایی را ببینید که با چراغ‌های روشن و جذابی در حال تردد هستند. احتمالاً متعجب می‌شوید. و اینکار را روشی برای جلب توجه عابرین و دیگر خودروها تلقی می‌کنید.

حتماً در طول روز چند خودرو را می‌بینید که انگار چراغ‌های جلو خودرو را حتی در روز روشن نیز روشن می‌گذارند. بهتر است خیلی زود قضاوت نکنید. اینکار در سطح شهر و آن هم در روز روشن چندان جذابیتی ایجاد نمی‌کند. و روش جدیدی در کار با چراغ‌های جلو هم نیست. پیش از اینکه دست به اقدام بزنید و سعی کنید به تبعیت از دیگر راننده‌ها چراغ پارکینگ را روشن کنید، کمی دست نگه دارید. اجازه دهید چراغ‌ها روشنایی در روز یا دیلایت را به شما معرفی کنیم.

دی لایت چیست؟

DRL ها یا همان دی لایت ها نوعی از چراغ‌های خودرو هستند که با روشن کردن موتور بطور خودکار روشن می‌شوند. این فناوری جدید نیست. زیرا دیلایت ها برای چندین دهه در سطح جهانی در دسترس بوده‌اند. شاید در ابتدا این محصول با مخالفت‌های شدیدی روبه رو شد. اما امروز بعنوان یکی از ضروری‌ترین و بهترین تجهیزات و آپشن‌ های خودرو معرفی می‌شود.

قرار نیست تمام تاریخچه این محصول جانبی خودروها را به شما بگوییم، چراکه مسلماً از حوصله خارج است. اما خوب است کمی درباره شروع طراحی، تولید و استفاده از آن بدانید. چراغ‌ روشنایی روز یا دی لایت برای اولین بار در فنلاند و در زمستان 1972 مورد استفاده قرار گرفتند. و تبدیل به یکی از محصولات جانبی ضروری خودرو شدند. ضرورت استفاده از این محصول جانبی خودرو تا به آنجا اهمیت پیدا کرد که کشورهای با آب و هوای مه آلود مانند فنلاند. برای رانندگانی که از این محصول در خودرو استفاده نمی‌کنند، جریمه وضع کرد.

 

نصب دیلایت

نصب دی لایت

کاربرد دی لایت

علاوه‌ بر اینکه چراغ دی لایت به راننده‌ها امتیازات بیشتری می‌دهند. سبب افزایش جذابیت خودرو‌ها در جاده‌ها نیز می‌شوند. آن‌ها باعث می‌شوند رانندگان وسایل نقلیه روبرو خودروی شما را به راحتی ببینند. بویژه اگر در شرایط نامساعد هوایی باشید. این محصول جانبی برای خودرو و ایمنی جان شما حیاتی خواهد بود. در شرایط آب و هوایی نامناسب، چراغ‌ روشنایی روز به نوبه خود سبب افزایش ایمنی جاده می‌شوند. ضمن اینکه این محصول در جاده ضامن حفظ ایمنی شما در برابر خطر تصادف است. مستقیماً بر کاهش خطر تصادف دیگر خودروها و عابرین پیاده تاثیر می‌گذارد.

تمام محصولات جانبی که امروز در خودروهای لوکس .و جدید بعنوان یک قطعه مهم نصب و به مصرف می‌رسند. زمانی آزمایش و امتحانات متعددی را پشت سر گذاشته‌اند. چراغ‌های روشنایی در روز نیز از این قاعده مستثنی نبودند. در طول سال‌ها، مطالعات نشان داده‌اند . که چراغ‌ روشنایی روز یا دی لایت ها تعداد تصادفات در طول روز را کاهش می‌دهند.

در گزارشی که توسط سازمان اتومبیل‌ رانی استرالیا انجمن ملی‌ جاده‌ها و رانندگان تهیه شده است. بیشترین تاثیر چراغ‌ دیلایت مرتبط با مواد زیر بوده ‌است:

  • کاهش تصادفات شدید
  • کاهش تصادفات سر به سر
  • کاهش آمار تصادفات در تقاطع‌ها
  • کاهش حوادث و تلفات ناشی از تصادغ دوچرخه سواران
  • کاهش آمار بروز حوادث و تلفات عابران پیاده

علاوه بر مواردی که در بالا اشاره کردیم. خوب است بدانید که چراغ‌ دی لایت از 25 درصد تصادفات مرگبار چند وسیله نقلیه در طول روز جلوگیری می‌کنند. در حالی که 28 درصد از تصادفات مرگبار عابر پیاده نیز با فناوری چراغ‌ روشنایی روز کاهش پیدا می‌کند.

چرا به جای چراغ دی لایت از چراغ پارکینگ استفاده نکنیم؟

احتمالاً اگر امروز به عرضه کنندگان و مراکز غیر معتبر نصب آپشن و لوازم جانبی مراجعه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنند با نصب چند چراغ مختلف یا تقویت چراغ پارکینگ کار خود را آسان کنید. اما بخاطر بسپارید که کمپانی‌های معروف بی‌دلیل زمان برای طراحی و تولید چنین محصولی صرف نکرده‌اند. بنابراین خرید و نصب دی لایت را به مجموعه‌های متخصص همچون شهراب آپشن بسپارید.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم. شاید شما فکر کنید، چرا بجای نصب و استفاده چراغ‌ روشنایی روز از چراغ‌های جلو یا چراغ‌های پارکینگ استفاده نکنیم؟ خوب دلیل آن کاملاً روشن است:

چراغ‌های جلو برای روشن کردن جاده برای جلوگیری از تابش خیره کننده در برابر وسایل نقلیه‌ای که از رو برو می‌آیند و یا در روبرو در حال حرکت هستند، طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این به این معناست که چراغ‌های جلو و پارکینگ برای هدایت در جاده هستند و طراحی مانند چراغ‌های روشنایی در روز ندارند.

چراغ‌های جلو خودرو اصلاً مانند چراغ‌ های دیلایت کار نمی‌کنند. چه در نور کم باشید و چه در نور بالا این چراغ‌ها جایگزین daylight نمی‌شوند. شما نمی‌توانید برای مدت زمان طولانی چراغ نور بالای جلو را روشن نگهدارید. چراکه بسیار آزار دهنده خواهد بود و گاهی فوق‌العاده حادثه ساز می‌شود. بنابراین اگر از چراغ‌های جلوی معمولی می‌خواهید عملکرد چراغ روشنایی در روز را دریافت کنید، باید بگوییم که تلاشتان بیهوده است. انرژی خود را هدر ندهید. و حتماً یک چراغ دی لایت با ایمنی و استاندارد را برای استفاده در روز طول بخصوص در جاده‌های مه آلود انتخاب و نصب نمایید.

کاهش مصرف سوخت با نصب دیلایت

بر فرض اینکه شما بتوانید از چراغ‌های جلو بعنوان چراغ روشنایی روز استفاده کنید. اما باید بدانید که براساس مطالعات صورت گرفته، چراغ‌های جلو مصرف سوخت را تا 4.6 درصد افزایش می‌دهند. این در حالیست که چراغ‌های روشنایی در روز تنها 0.15 درصد سبب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شوند. به علاوه چراغ‌های بکار رفته در محصول چراغ دی لایت از نوع LED است و انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند.

نصب دی لایت

این محصول امروز بصورت فابریکی بر روی بیشتر خودروها از زمان تولید در کارخانه نصب می‌شود. اما برخی از مدل‌ها فاقد این آپشن هستند. اما جای نگرانی نیست. چراکه بیشتر خودروها قابلیت نصب و استفاده جداگانه از چراغ روشنایی روز را دارند. شما می‌توانید با توجه به مدل خودروی خود دی لایت استاندارد تهیه و نصب نمایید. برای نصب این آپشن می‌توانید از خدمات فروش و نصب تخصصی مجموعه شهراب آپشن استفاده کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.