مقالات

کروز کنترل چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل چیست؟

به طور ساده می توان کروز کنترل را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. که قابل خریداری و نصب در معتبرترین مراکز می باشد. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد. حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد.

کروز کنترل چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل بسته به شرکت سازنده آن در سرعتهای زیر ۴۰-۵۰ کیلومتر قابلیت تثبیت سرعت را به شما نمی‌دهد. چرا که این سیستم مخصوص مصارف جاده ای با ترافیک کم می باشد و نباید در سطح شهر از آن استفاده کرد، همچنین استفاده از آن در شرایط برفی و بارانی، جاده های پرپیچ و خم و برای رانندگانی که سابقه به خواب رفتن در هنگام رانندگی را دارند می تواند خطر آفرین باشد .

با شرایط رانندگی کشورمان هنگام استفاده از کروز خودرو باید حتما پای راننده به طور حایل آماده ترمزگیری باشد. و اگر قرار باشد رانندگان محترم به دلیل عدم نیاز به فشردن پدال گاز به کارهایی چون نشستن چهار زانو و امثالهم در پشت فرمان دست بزنند، چه بسا شاهد اتفاقات ناگواری نیز بدلیل استفاده ناصحیح از این سیستم خواهیم بود. و شاید بتوان عدم ورود خودروهای دارای کروز کنترل به کشور طی سالیان گذشته را نیز به پیش بینی های اینچنینی مسوولان، مرتبط دانست.

راهنمای استفاده از کروز کنترل

بشرح زیر می باشد:

  • بررسی سرعت:

حد مجاز سرعت برای استفاده از کروزکنترل ۵۵ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت می باشد، این بازه سرعت برای کروز مناسب و ایده آل می باشد. تلاش نکنید کروز کنترل را در سرعت بالاتر تنظیم کنیر زیرا بسیار خطرناک و حادثه ساز می باشد.

  • روشن کردن سیستم کروز کنترل:

پس از رسیدن به سرعت ایده آل زمان آن رسیده است که کروز کنترل خودرو خود را روشن کنید.در اکثر خودرو ها دکمه فرمان کروز ماشین بر روی فرمان می باشد، اما برای اطمیان بیشتر می توانید دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه نمایید.

  • تنظیم سیستم کروز کنترل:

پس از فعال شدن سیستم کروزکنترل را تنظیم کنید. این امر به سادگی با فشار دادن دکمه روی فرمان امکان پذیر است. پس از تنظیم کنترل کروز، ممکن است پای خود را از پدال خارج کنید. ماشین باید سرعت خود را حفظ کند.

  • کاهش سرعت:

بر روی سیستم کروز کنترل ، روی فلش به پایین یا دکمه “-” ضربه بزنید ، یا ترمز را اعمال کنید. به دلایل ایمنی ، به محض استفاده از ترمز ، کروز کنترل غیرفعال می شود.

روش کار کروز کنترل
مکانیزم عملکرد فنی کروز کنترل

زمانی که پدال گاز را فشار می دهیم دریچه پیشرانه گاز باز می گردد و این امر باعث افزایش سرعت می گردد. کروزکنترل نیز با همین مکانیزم با کنترل دریچه‌ی گاز، سرعت خودرو را تنظیم می نماید. تفاوت دراین است که به‌جای فشردن پدال گاز، در سیستم کروزکنترل ازطریق عملگر (Actuator) متصل به دریچه‌ی گاز سرعت کنترل می‌شود. این عملگر با کنترل و محدودکردن میزان هوای ورودی به پیشرانه سرعت خودرو را در هر لحظه تنظیم می‌کند.

کروز کنترل خودرو

همانطور که در تصویر بالا، مشاهده می‌کنید دو کابل به دریچه‌ی گاز متصل‌اند. یکی از کابل‌ها به‌طور مستقیم به پدال گاز و کابل دیگر به عملگر متصل است. هنگام فعال‌بودن سیستم کروزکنترل، عملگر با کشیدن یا شل‌کردن کابل متصل به دریچه‌ی گاز سرعت را کنترل می‌کند. همان‌طورکه در تصویر مشاهده می‌شود، کابل متصل به عملگر سبب کشیده‌شدن کابل متصل به پدال گاز نیز می‌شود؛ به همین دلیل، راننده شاهد تکان‌خوردن پدال گاز هنگام فعال‌بودن کروزکنترل می باشند.

در اکثر ماشین ها کروزکنترل از  انواع عملگرهای خلأ استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به شیر کنترل الکترونیکی مجهزند که میزان خلأ را ازطریق دیافراگم کنترل می‌کنند. عملکرد سیستم دیافراگمی بسیار مشابه بوستر ترمز است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.