مقالات

کیلس استارتر چیست؟

کیلس استارتر

در طی پنج یا شش سال گذشته استارت بدون کلید یا همان کیلس استارت به شدت محبوب شده‌ است و به عنوان تجهیزات استاندارد یا اختیاری در هر نوع خودرو ارائه می‌شوند. تویوتا از سیستم “کلید هوشمند” و لکسوس “دسترسی هوشمند” بهره می برد. شرکت فورد موتور سیستم خود را “دسترسی هوشمند” می نامد و نیسان نام خود را “کلید هوشمند” می گذارد. BMW دارای “دسترسی راحت” است. آئودی از “کلید پیشرفته” استفاده می کند. سیستم جنرال موتورز “Passive Entry Passive Start” است. هیوندای “Proximity Key” را در بسیاری از مدل ها ارائه می‌دهد. مرسدس “Keyless Go” را در بیشتر مدل‌های خود ارائه می‌دهد. فولکس واگن مخفف “KESSY” را برای ورود بدون کلید و شروع بدون کلید انتخاب کرد. سالانه صدها هزار اتومبیل بدون کلید از خطوط مونتاژ عبور می کنند.

 

جهت خرید انواع کیلس استارتر برای هر خودرو می‌توانید با شهرآب آپشن تماس بگیرید.

کیلس استارتر چیست؟

کیلس استارتر (شروع بدون کلید یا سیستم های اشتعال بدون کلید در خودرو) از اواسط دهه 1990 وجود داشته است. یک کیلس استارتر اجازه می‌دهد تا ماشین بدون قرار دادن کلید فیزیکی در قسمت سوئیچ شروع شود. در عوض، هنگامی که fob در یک فاصله نزدیک مشخص باشد ، یک دستگاه کوچک معروف به “fob key” کدی را به رایانه در وسیله نقلیه منتقل می کند.

در برخی از ماشین‌ها بدون لمس سوئیچ و کلید برای باز کردن درب خودرو می‌توان درب آن را باز کرد و آن را روشن کرد. صاحب ماشین در دفتر کار خود است اما از همان فاصله استارت خودرو را میزند تا خودرو گرم شود و یا در روزهای گرم سرد شود، بنابراین زمانی برای آماده شدن خودرو جهت حرکت، هدر نمی‌رود.

نگرانی از اینکه درب خودرو را قفل کردیم یا نه و یا هنگامی که در حالت روشن و احتراق است آن را ترک کردیم اما درب خودرو قفل نیست هم می‌تواند وجود داشته باشد. پس خودرو را خاموش می‌کنیم هربار و یا برای چک کردن قفل آن چندبار به سمت آن می‌رویم. اما کیلس استارتر این مشکل را رفع کرده است.

کیلس استارتر

سیستم کیلس چیست؟

کیلس استارتر در واقع سوئیچ هوشمند و یا قفل الکترونیکی است که دسترسی و حفظ امنیت خودرو را افزایش می‌دهد بدون اینکه بخواهیم دستگیره، سوئیچ خودرو یا کلید مکانیکی را لمس کنیم. کیلس استارتر به معنای قفل کنترل شده است. در این تکنولوژی صفحه کلیدی روی درب سمت راننده وجود دارد که باید کد عددی آن را وارد می‌کردیم اما این سیستم امروز پیشرفت بیشتری کرده و به صفحه لمسی تغییر شکل داده است. در ضمن این صفحه کلید روی خودرو پنهان است و زیبایی آن را از بین نمی‌برد.

امروز کلیدهای استارتر تغییر شکل شگرفی داشته‌اند و شما می‌توانید بصورت الکترونیکی از راه دور خودروی خود کنترل کنید. شاید بپرسید با کیلس استارتر چند کار می‌توان انجام داد:

 

  • استارت از را دور.
  • گرم کردن خودرو از دور و بدون حضور راننده.
  • سرد کردن خودرو پیش از حرکت.
  • قفل کردن درب‌ها در حالت استارت.
  • چک کردن امنیت و قفل خودرو از دور.
  • قفل کردن درب‌ها بدون استفاده از سوئیچ و بدون لمس کیلس استارتر بصورت هوشمند.
  • باز کردن قفل درب با لمس دستگیره و بدون نیاز به سوئیچ و کیلس استارتر.

پس حالا می‌دانیم که سیستم کیلس استارتر یک کنترل کننده الکترونیکی است که کنترل خودرو بدون تماس فیزیکی را ممکن می‌کند. ورود، خروج، استارت و گرم کردن موتور بدون دخالت دست و سوئیچ مکانیکی.

کیلس استارتر

کیلس استارتر ماشین

انواع کیلس استارتر

جالب است بدانید فورد یکی از اولین برندهایی بود که ازین سیستم بصورت صفحه کلید بر روی درب خودروهای خود استفاده کرد. یک صفحه کلید با پنج کد. بعدها خودروهای نیسان، ماکسیما و … از این فناوری استفاده کردند.

اما رنو فرانسه نخستین خودرویی بود که در سال 1982 مجهز به سیستم کنترل از راه دور شد. بعد از یک سال این تکنولوژی را روی چند وسیله نقلیه موتوری آمریکایی پیاده‌سازی کردند و پس از آن‌ها جنرال موتورز در سال 1989 خودروهای خود را به سیستم کنترل از راه دور و یا کیلس مجهز کرد.

کیلس استارتر چگونه کار می‌کند؟

فرستنده‌های رادیویی کوتاه برد چیزی است که کیلس استارت را قابل استفاده می‌کند. تمام ریموت‌های فاقد کلید مکانیکی فرستنده‌ای رادیویی و کوتاه برد دارند. بسته به نوع خودرو و پیشرفته بودن برد رادیویی سوئیچ شما می‌توانید از فاصله 5 تا 20 متر خودروی خود را با سیستم کیلس استارتر کنترل نمایید.

زمانی که شما یکی از کلید‌های لمسی و یا فشاری روی کیلس استارتر را فشار می‌دهید و یا لمس می‌کنید، امواج رادیویی سیگنال رمزگذاری شده را به واحد گیرنده تعبیه شده در خودرو انتقال می‌دهد. حال این دستور سیگنالی می‌تواند شامل قفل، استارت، باز کردن و قفل در حالت احتراق باشد.

سیستم کیلس استارتر قابلیت هک دارد؟

بله، امنیت این سیستم بسیار بالاست و نمی‌توان آن را با کارکرد سوئیچ‌های مکانیکی مقایسه کرد. چراکه شما می‌توانید بدون دخالت دست و صرف زمان بیشتر خودروی خود را در دفترکار و حتی وقتی وسیله‌ای در دستان دارید کنترل کنید و از خطر حرکت ناگهانی و سرقت خودرو را در امان نگهدارید اما این سیستم از هوش مصنوعی برخودار است و یک سیستم الکترونیکی و رایانه‌ای محسوب می‌شود.

بنابراین احتمال اینکه خودروهایی که تنها از ریموتهای خودکار برخوردار هستند مورد ه و سرقت قرار بگیرند وجود دارد، اما خیلی نگران نباشید این مورد خیلی کم پیش می‌آید و هرکسی نیز نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.

keyless starter
تفاوت کیلس استارترهای جدید و قدیم در انتقال سیگنالی

سیستم‌های استارت خودکار پیش‌تر با استفاده از فناوری مادون قرمز تولید می‌شدند. این سیستم را در خودروهای بی ام و مرسدس بنز قدیم بیشتر می‌توان دید اما امروز تمامس کیلس استارترها با سیگنال‌های رادیویی عمل می‌کنند.

سیستم کیلس چگونه قفل درب راننده و یا کل خودرو را اعلام می‌کند؟

گاهی نگرانی ما این است که یکی از درب‌ها باز مانده باشد و یا قفل به خوبی عمل نکند. اما کیلس استارترها از سیستم هشدار قفل و باز متفاوتی برخوردارند. مثلا خودروهای تویوتا مجهز با سیستم کیلس استارتر با یک بوق بلند قفل صندوق را اعلام می‌کنند، با چهار بوق قفل کامل درب، با دو بوق قفل درب راننده و با یک بوق قفل درب عقب. البته این می‌تواند متفاوت باشد طبق برنامه ریزی سوئیچ خودکار.

تمام قابلیت‌های کیلس استارتر برای خودرو

کلیدهای موجود روی کیلس استارتر برای چند عملکرد باز و بسته شدن درب‌ها، قفل و باز شدن درب عقب، قفل و باز کردن تمام درب‌ها، کنترل صندوق عقب و در مینی ون‌ها برای کنترل درب‌های کشویی تعبیه شده‌اند. در برخی از اتومبیل‌ها از کیلس استارتر برای باز و بسته کردن سقف و پنجره‌ها نیز استفاده می‌شود.

کلید Fob روی کیلس استارتر به روشن کردن خودرو در حالت قفل و گرم و سرد کردن آن کمک می‌کند. درحالی که در خودرو نیستید می‌توانید خودرو را روشن کنید و اگر آب و هوا سرد باشد می‌توانید قبل از ورود به خودرو آن را گرم نمایید.

باز و بسته کردن صندوق عقب قبلا با رکاب‌های هیدرولیکی و فنرهای پیچشی ممکن بود و برای بستن درب صندوق عقب نیز باید از دست‌ها کمک می‌گرفتیم. اما امروز با استفاده از کیلس استارتر براحتی با لمس سوییچ خودکار درب صندوق باز شده و بالعکس با لمس سوئیچ می‌توانید درب صندوق را ببندید و قفل کنید. باز و بسته کردن درب صندوق حتی از راه دور نیز ممکن است.

کد نورد

این فناوری در کیلس استارتر به ارتقای امنیت خودرو می‌انجامد. حملات ناشی از تکرار کدها بسیار شایع است و این اتفاق در سیستم کیلس استارتر خودرو نیز محتمل است. اما کد نورد برای باز کردن قفل خودرو از مولد تولید توالی اعداد استفاده می‌کند و در هر بار ارسال سیگنال یک کد جدید به قفل خودرو می‌دهد.

خرید کیلس استارت

کلید هوشمند یا PKE:

برخی از کیلس استارترهای بسیار پیشرفته این مزیت را برای صاحب خودرو دارند که تنها با نزدیک شدن به خودرو قفل‌های درب را باز و بسته کنند، بدون اینکه سوئیچ را از جیب خارج کنند. شما حتی برای روشن کردن خودرو نیز نیازی به استفاده از کلید ندارید و کافیست سوئیچ خودکار در نزدیکی استارت باشد و اشتعال انجام بگیرد.

کلیدهای استارتر چگونه برنامه ریزی و شخصی‌سازی می‌شوند؟

دسته‌ای از کلیدهای استارتر باید در نمایندگی و با سیستم رایانه‌ای تنظیم و شخصی‌سازی شوند برای کاربر. برخی از کلیدها را نیز خود کاربر می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

مزیت‌های کیلس استارتر

بصورت کلی سیستم کیلس استارتر در خودرو چیزی جر راحتی نیست اما اگر بخواهیم جزئی‌تر به این سیستم خودکار و پیشرفته نگاهی بیاندازیم به شرح زیر است:

  • استارت و احتراق بدون وجود سوئیچ مکانیکی و کیلس استارتر در دست کاربر و بدون لمس.
  • قفل خودرو در حالت احتراق.
  • گرم کردن خودرو در آب و هوای سرد در حالیکه راننده در خودرو نیست.
  • باز و بسته کردن درب صندوق بصورت خودکار و بدون دخالت دست.
  • باز و بسته کردن سقف و شیشه‌ها.
  • تنظیم هشدار بوق برای قفل و باز شدن و استارت خودرو.

قابلیت‌های کیلس استارتر

  • ممکن است در یک پارکینگ بزرگ محل پارک خودرو را فراموش کنید. در این زمان از کلید Panic استفاده کنید. با استفاده از این کلید همزمان فلش چشمک زن و آژیر خودرو فعال می‌شوند.
  • یکی از خوبی‌های این سیستم عدم استفاده از کلید مکانیکی برای باز کردن درب باک بنزین است.
  • کیلس می‌تواند درمورد دما، ولتاژ باتری نیز به راننده اطلاعات بدهد بدون اینکه داخل خودرو باشد.

معایت استفاده از سیستم کیلس استارتر

  • اتمام سریع باتری: در صورتی که باتری کیلس تمام شود عملکرد آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مسلما راننده به دردسر خواهد افتاد و وقت بیشتری از دست می‌دهد.
  • تعمیر گرانقیمت: کیلس نیز مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی عمر استفاده دارد و دچار خرابی نیز می‌شود. هزینه زیادی برای تعمیر آن متحمل می‌شوید و بیشتر مواقع توصیه می‌شود که یک کیلس جدید خریداری نمایید.
  • خطر هک: ایمنی کیلس صد در صد نیست و اگر تنها از یک رمز برخوردار باشد هکرها می‌توانند با دست بردن در امواج رادیوی کد رمز ریموت را بدست آورند.
چگونه برندهای خودرو سازی سیستم کیلس خودروها را ایمن می‌کنند؟

اگر شما از سیستم‌های کیلس جدید استفاده می‌کنید این مورد سرقت خیلی نگران کننده نیست. سیستم‌های کیلس استارتر از 1990 به بعد با قابلیت چرخش کدهای ورودی طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین هربار سیگنال ورودی متفاوت خواهد بود و رهگیری و جعل سگنال ورودی خودروی شما برای سارق غیرممکن می‌شود.

Related Posts

۵ thoughts on “کیلس استارتر چیست؟

  1. آرشام گفت:

    چه عکس خفنننننننننننننی

  2. علی گفت:

    من کیلس استارت پرادو خریدم اوکیه

  3. رامین گفت:

    خدایی کیلس استارت واجبه

  4. رضوی گفت:

    مرسی شهراب آپشن

  5. رعنا عزیزی گفت:

    شما کیلس استارتر نصب میکنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.